Lomakuulumisia

Pikkuhiljaa alkaa tuntua lomalta!

Meidän joulu päättyi vähän ikävästi, kun meidän koira Elmo jostakin syystä alkoi oksennella pahasti aattoyönä. Kaveri oli suht virkeä ja reipas oksentelusta huolimatta, mikä tietysti helpotti meidän uusien koiranomistajien huolta. Melkein koko yö meillä tuli silti valvottua pikkuista vahtiessa, joten joulupäivänä päätettiin lähteä Kuopion reissun sijasta kotiin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nyt Elmolla on kuitenkin jo kaikki hyvin! Oksentelu loppui aamuun mennessä ja väsymyskin oli tiessään eiliseen iltaan mennessä. Tänään sitten käytiinkin peuhaamassa metsässä ja kaveri sai juosta itsensä aivan läkähdyksiin. Virtaa tuolla kyllä riittää.

15698226_742346335918607_7580480533437962869_n

Ja nyt tässä kotosalla kaikkien vaan löhöillessä alkaa pikkuhiljaa olo tuntua perus lomalaiselta. Ei kiirettä mihinkään ja ehtii puuhastella vaikka mitä. Kokkailtiin hyvää ruokaa ja käytiin myös kaupoilla ihmettelemässä alennusmyyntejä.

Loppuviikolle ei ole mitään ihmeellistä vielä, ei edes uudenvuoden suunnitelmia. Perheen pää lähtee töihin, ja itse pähkäilen mitä tuon koiran kanssa uskaltaa tehdä kun paukkuu. Vaihtoehtoja onneksi löytyy, joten eiköhän meille kiva vuodenvaihde tule!

Advertisements

Skarppi startti valmennus!

Uusi vuosi lähestyy ja nyt on aika miettiä ensi vuoden lupauksia ja muutoksia. Uusivuosi on aina hyvä aika startata jotain uutta, tai miksei palauttaa vanhoja hyviä tapoja takaisin arkeen.

Tammikuussa starttaa Skarppi startti -valmennus, johon sinäkin voit nyt varata paikkasi. 8 viikon tehokas valmennuspaketti sisältää treeniohjelmat ja ruokavalion, sekä valmentajan tuen ja vinkit energiseen arkeen. Tämän avulla saat hyvän startin uudelle vuodelle, ja eväät siihen miten tuloksia saat aikaan myös valmennuksen jälkeenkin.

15697340_741301489356425_568293848432035083_n

Valmennus sopii liikuntaa aloittavalle joka tietää perusteet tutuimmista liikkeistä, sekä myös kokeeneemmalle treenaajalle joka tarvitsee uusia ideoita ja lisää motivaatiota. Ohjelma rakennetaan sinun tasosi ja tavoitteidesi mukaan. Takuuvarmat tulokset ammattitaitoisen valmentajan avulla!

15776843_741301349356439_6757734075873529024_o

Hinta etänä tapahtuvalle valmennuspaketille vain 69e. Hämeenlinnan alueella mahdollisuus henkilökohtaiseen ohjaukseen 15e / kerta.

Valmennuksen voit aloittaa 2.1.2017 tai 9.1.2017.

Laita viestiä laura.nyrhi@gmail.com tai klikkaa tästä

tai soita ja kysy lisää 0505701992

Aktiivista uutta vuotta kaikille!!

Nautinnollinen joulu ilman stressiä ja ähkyä

Ei, en aio nyt saarnata siitä kuinka jouluna herkuttelu on pahasta. Että voit tehdä kotijumppaa kuusen vierellä samalla kun katselet joulurauhan julistusta tai että lanttulaatikko ei ole terveellisin tapa nauttia juureksia.

Aion nyt kertoa pieniä vinkkejä kuinka teet joulun ajasta stressittömämmän ja voit paremmin. Kuinka vältyt siltä pahimmalta ähkyltä kuitenkaan unohtamatta nautiskelua ja perinteikästä jouluruokaa. Ja että miten palaudut joulun syömisestä jos vaikka vahingossa söitkin liikaa.

santa-plank

Jouluhan on kuitenkin tunnelmallinen juhla jolloin monet viettävät aikaa läheisten kanssa. Ei ole kiire mihinkään, vaan istutaan yhdessä joulupöydässä ja käydään sukulaisten luona. Joten nauti siitä! Ei se dietti tai hyvät elämäntavat yhteen päivään kaadu. Mutta huomioi kuitenkin nämä asiat:

Juo vettä pitkin päivää. Jouluruoka on usein rasvaista ja suolaista, joten vettä tarvitaan normaaliakin enemmän. Näin aineenvaihduntakin tehostuu ja ähkyinen olo menee nopeammin ohi. Tottakai punaviinit ja glögit sun muut kuuluvat useiden jouluun, enkä suinkaan tarkoita että niistä täytyisi kieltäytyä. Niiden lisäksi kuitenkin kannattaa juoda myös sitä vettä. Suosittelen tankkaamaan heti aamusta iltaan asti niin vesi huuhtoo kroppaa tehokkaasti. (Muistathan, että alkoholijuomat ja glögi sisältävät ihan hirveästi turhia kaloreita..)

Kaikkea ei ole pakko maistaa. Usein meillä on joulupöydässä lapsuudesta tuttu ajatus että kaikkea on maistettava ja näin lautanen ahdetaanki täyteen joka ikistä lajia mitä pöydästä löytyy. Ja joulupöydästähän usein löytyy. Mutta jos tarkoituksenasi on pysyä kohtuudessa niin ota vain lemppareitasi siihen lautaselle, ja nautit niistä. Älä ahda lautasta täyteen ihan vain koska kaikkea on tarjolla. Voit myös kieltäytyä esimerkiksi konvehteista jos et niistä erityisemmin välitä ja sen sijaan herkutella joulutortulla josta olet haaveillut pitkään.

Se on varma, että ruokaa jää yli ja sitä syödään vielä illalla ja seuraavanakin päivänä. Joten ehdit myös silloin maistella ja syödä myös niitä joita et aiemmin syönyt. Nauti siis jouluaterialla niistä omista lemppareista ja täytä lautanen niillä.

christmas-day

Älä santsaa. Täytä se yksi lautanen siis vain kerran. Tai jos otat lisää, niin älä ota kaikkea. Hillitse itsesi, ja muista edelleen että jos ruokia on reilusti niin ehdit vielä seuraavallakin aterialla nauttia siitä herkullisesta sienisalaatista tai porkkanalaatikosta. Älä kiirehdi!

Puuhastele niin paljon kuin mahdollista. Leiki lasten tai lemmikkien kanssa, kolaa lumet tai  tee lyhyt kävelylenkki ennen haudoilla käyntiä. Ulkoilma virkistää. Tanssi tai tarjoudu tiskaamaan. Käy pulkkamäessä. Pienikin hikoilu laittaa aineenvaihduntaa liikkelle ja olo pysyy parempana. Myös se mahdollinen ähky helpottaa nopeasti. Ja jaksat illalla taas syödä enemmän 😉

Valitse voimatreeni kestävyysharjoittelun sijasta. Se on ihan ok, ettet ajatellut treenata jouluaattona tai pyhinä muutenkaan. Mutta jo treenaat, niin suosittelen tehokasta voimatreeniä isoilla painoille ennen ruokailua. Nimittäin kunnon treeni tunnetusti tuo nälän. Voimaharjoittelun aikana lihassolut hajoavat ja harjoituksen jälkeen tarvitaan proteiineja ja hiilareita jotta ne palautuvat. Lihakset siis suorastaan huutavat ruokaa. Nälkä on suurempi ja ruokaa saa syödä huomattavasti enemmän ennekuin tuntuu että olet täysi. Myös isompi osa siitä syödystä ruuasta menee hyötykäyttöön, eli suoraan sinne palautuviin lihaksiin.

christmas-02

Älä stressaa. Jouluna saa ottaa rennommin, kunhan taas joulun (tai uudenvuoden) jälkeen palaat takaisin normaaliin rytmiin.

Oikein hyvää joulua!! 🙂

Vartaloni muutos ja tämän hetken tavoitteet

Lupasin omia tavoitteitani avata seuraavaksi, joten nyt luvassa niitä! Ja tiedättekö kun ihmiset laittaa hienoja ennen-jälkeen kuvia laihdutusprosesseistaan? Laitan nyt itse saman, mutta aivan eri näkökulmasta. Nimittäin siitä näkökulmasta kun itse arvostan enemmän sitä ennen kuvaa.

Jotta voin kertoa miksi olen tässä tilanteessa nyt, ja mihin olen matkalla seuraavaksi, joudun avaamaan hieman omaa treenihistoriaani viime vuosilta. Tilannehan on minulla nyt siis se, että kuntosalitreenit ovat olleet viime aikoina todella vähäisiä, ja siksi kroppa on kutistunut hirveästi. Tuon muutoksen takana on hyvin pitkä tarina, mutta lyhyesti kerrottuna kävin läpi siis melko pahan ylikuormituksen pari vuotta sitten, josta palautumiseen on mennyt kauan. Pariin vuoteen en ole siis tosissani voinut treenata, sillä palautumisen kanssa on ollut ongelmia. Liikaa innostuttua on aina tullut takapakkia, mistä on seurannut lisää lepoa ja taukoa liikunnasta.

Viime toukokuulta asti olosuhteiden pakosta olen ollut lähes kokonaan poissa salitreeneistä. Toki satunnaisia treenejä salilla pari kertaa kuukaudessa on tullut tehtyä, mutta pääosin kotona kehonhuoltoa ja kehonpainotreeniä. Syksyn ajan olen pystynyt hyvin lenkkeilemään ja harrastamaan muuta kestävyysliikuntaa, joten tilanne on jo siis parempi. Painoa kuitenkin on tippunut noin kymmenisen kiloa viime vuosien aikana, joista osa tietysti rasvamassaa elämäntapojen muuttumisen myötä, ja osa sitä lihasmassaa voimatreenien puutteen takia.

downloads1downloads2

Ylemmissä kuvissa tilanne parin vuoden takaa. Alemmissa kuvassa tilanne tältä viikolta.

Puhelimesta joulukuu16(1).jpg

Niinkuin kuvista näkyy, niin jotakin siellä on siis tapahtunut. Henkilökohtaisesti olin itse paljon tyytyväisempi vartalooni silloin, kun painoa oli reilusti enemmän. Tämä ei liity pelkästään ulkonäköön, vaan myös siihen tunteeseen että kroppa toimii ja sain harrastaa liikuntaa paljon. Ja nautin siitä. Toki sitä rasvaa oli myös enemmän, ja sellainen pieni pöhötys jatkuvasti päällä juhlimisen vuoksi, mutta niin oli myös enemmän lihasta ja enemmän voimaa. Kroppa toimi, ja olin fyysisesti paljon paremmassa kunnossa kuin mitä nyt olen. Joten siksi tavoitteenani onkin saavuttaa lihasmassaa takaisin siihen missä se oli ennen, ja siitä tottakai vielä eteenpäin.

Haluan pystyä treenaamaan normaalisti ilman oireita. Se on oikeastaan vielä tärkeämpää kuin lihasmassan määrä tai ulkonäkö muutenkaan. Haluan vartalon joka tuntuu omalta ja jossa viihdyn, ja joka toimii. Haluan, että pystyn taas nauttia treenaamisesta niinkuin ennen.

Kroppa toimii melko normaalisti nyt, vaikka toki aika rauhassa on edelleen mentävä. Aineenvaihdunta on edelleen tukossa jos liikun enemmän, joten palautumisen kanssa on oltava tarkkana. Mutta salitreeniä siis pystyn jo tekemään, mikä tuntuu ihan mahtavalta. Joten ei muuta kuin kovaa työtä ja katsotaan tilannetta myöhemmin uudestaan!

Downloads.jpg
Vasemmalla Laura nyt, oikealla Laura pari vuotta sitten.

Tavoitteiden merkitys treenaamisessa

Varmasti moni on joskus miettinyt omia tavoitteitaan ja syitä liikkua. Usealla on mielessä se timmimpi vartalo, kesäkunto tai muut ulkonäölliset seikat. Moni myös haluaa olla vahvempi – jaksaa enemmän, pidemmälle, kovempaa. Toiset harrastavat liikuntaa terveyden takia, kun kivut vaivaavat tai lääkäri varoittelee diabeteksesta.

Monenlaisia taustoja, syitä ja tavoitteita liikkumiselle on siis olemassa. Tänään paneudutaan vähän siihen, että minkälainen se hyvä tavoite sitten on, miten se asetetaan ja ennenkaikkea miksi.

set-goal-reach-goal

Tavoite on siis asia, johon toiminnallasi tähtäät. Se on asia josta haaveilet ja jonka haluat saavuttaa. Treeniin liittyvät tavoitteet voivat olla esimerkiksi juurikin painon pudotus, lihasvoiman lisääminen, kivuttomampi kroppa tai myös jotain ihan muuta.

Tärkeintä on, että tavoite on valittu juuri itseäsi varten. Voit muotoilla sen juuri sellaiseksi kuin haluat. Huomioi kuitenkin, että se on oikea, konkreettinen asia, joka on helposti mitattavissa. Esimerkiksi “parempi kunto” on vaikea mitata ja huomata saavuttaneeksi, kun taas “cooperin testissä 2800m” on helposti mitattavissa, sillä voit testata sitä säännöllisesti ja tiedät kun sen olet saavuttanut.

Tavoitteet kannattaa asettaa itselle kun aloittaa liikkumisen. Niitä on hyvä miettiä myös silloin, kun olet jo hetken treenannut samalla kaavalla, tai kun tuntuu että motivaatiota ei enää liikkumiseen löydy. Kirjoita tavoite itsellesi ylös paperille! Silloin siitä tulee konkreettinen, ja voit palata siihen aina kun tarvitset vahvistusta ja tsemppiä siihen miksi sinne lenkkipolulle on taas mentävä.

IMG_20161208_125536.jpg

Mitäs sitten, kun tavoite on mielessä ja aikaraja asetettu?

Niinkuin jo todettiin, tavoite siis ohjaa toimintaa. Tavoitteen pohjalta tehdään suunnitelma, joka auttaa sinua kehittymään ja lopulta saavuttamaan tavoitteen. Jos siis haluat nostaa penkistä oman painosi, on salilla käyminen tarpeen.  Jos taas tavoitteenasi on juosta maratoni, joudut miettimään minkälainen treeni kehittää sinua kohti maratonin juoksua.

Mieti siis mikä sinua motivoi, mihin suuntaan haluat mennä. Muista että tavoitteen on oltava realistinen! Sen täytyy olla sinulle mahdollinen, vaikka tietysti haastava. Jos tavoitteesi on iso, esimerkiksi pudottaa 20 kiloa painoa, kannattaa luoda myös välitavoitteita, joita voit saavuttaa matkan varrella.

Koska se tunne kun saavutat tavoitteen on kaiken sen työn arvoinen. Se hetki, kun huomaat saavasi sen yhden leuanvedon, vaaka näyttää halutun kilomäärän tai huomaat olleesi kivuton jo kuukauden, motivoi todella paljon. Ja kun se riemu löytyy, haluat jo asettaa uuden tavoitteen ja jatkaa kohti seuraavaa etappia. Näin olet jatkuvasti motivoitunut, tiedät mitä teet ja myös kehityt kokoajan. Siksi tavoitteita kannattaa asettaa.

IMG_20161208_123936.jpg

Ajattelin että voisin kertoa esimerkkinä hieman lisää omista tavoitteistani, mutta ettei tämä teksti veny tämän enempää niin laitan niitä tulemaan myöhemmin tällä viikolla! Pysy siis kuulolla 🙂

Jos sinulla on mielessäsi tavoite jonka haluat saavuttaa, niin ota yhteyttä! Apua voi kysyä myös, vaikka et oikein osaisikaan muodostaa itsellesi hyvää tavoitetta, mutta haluat kehittyä tai muuttaa jotakin treenissäsi tai vartalossasi. Kokeneen ohjaajan kanssa motivaatio pysyy yllä, ja tavoitteisiin pääsee helpommin ja nopeammin.