Treenipainot testiin

Millä painolla teet kyykkyä? Entäs hauiskääntöjä?

Koska oot viimeksi lisännyt painoja?

Monet meistä (varsinkin naisista) treenaa liian pienillä painoilla. Sarjat suoritetaan ja hiki vähän tulee,  ja siinä se. Samanlaista joka kerta ja myös samoilla painoilla kuin puoli vuotta sitten. Joitakin vähän ehkä kauhistuttaakin ne isot painot ja joillakin usko itseensä, omiin voimiin ja taitoihin ei riitä.

Jos tavoitteenasi on kunnon ylläpito, terveyden edistäminen ja hyvinvointi arjessa, tämä saattaa olla ihan riittävää, älä ymmärrä väärin. Ei se treeni välttämättä hukkaan mene, vaikka tekisitkin kaiken mukavuusalueella, aivan varmasti saat hyvän olon ja kroppasi voi paremmin kuin jos istuisit sen ajan sohvalla.

Mutta suurin osa meistä haluaa kuitenkin kehittyä treenissä! Eikö vaan? Haluat saada useamman leuanvedon tai jaksaa vetää enemmän maasta. Tai ehkä haluat muutosta peilikuvaan. Nimittäin se jos mikä motivoi, kun kehityt ja huomaat olevasi parempi, vahvempi ja timmimpi kuin ennen.

dav

Tämän vuoksi käyttämiesi treenipainojen progressiivisuus eli nousujohteisuus on todella tärkeää! Treenin kuuluu tuntua raskaalta ja viimeisten toistojen kuuluu olla todella tiukkoja. Ja siksi suosittelen nyt jokaista salilla treenaavaa testaamaan omia treenipainojaan. Voisitko sittenkin tehdä isommalla painolla?

Seuraavaan treeniin siis varaudu siten, että hyvien lämmittelyjen jälkeen laitat yhden levypainon enemmän tankoon tai valitset yhtä isommat käsipainot kuin yleensä. Ja siitä vaan sitten tekemään ilman kummempaa ihmettelyä.

Jos et saa sitä toistomäärää minkä yleensä teet, ei haittaa. Tee niin monta kuin jaksat. Jos uusi paino tuntuu aivan liian raskaalta, voit vaihtaa vanhan painon seuraavaan sarjaan. Mutta todennäköistä kuitenkin on, että sarja menee loppuun isommallakin painolla vaikka ehkä tiukkaa tekeekin! Jos näin käy, niin hyvä! Jatka sillä painolla tästä eteenpäin.

dav

Muista kuitenkin hyvä tekniikka kaikissa liikkeissä. Painon on oltava sellainen että onnistut suorittamaan sarjan puhtaasti loppuun. Ja hei naiset, huoli pois, ei siitä naisen  kropasta miehekästä silti tule vaikka kovaa treenaakin. 😉 Kova treeni vaan tehostaa lihasten kehitystä enemmän, mikä myös lisää aineenvaihduntaa eli kuluttaa energiaa enemmän sekä treenin aikana että treenin jälkeen.

Jos tuntuu että treenit ja painot junnaa paikallaan tai et saa itsestäsi tarpeeksi irti, ota yhteyttä niin hiotaan treenitehosi yhdessä paremmaksi! 🙂 Tekniikat on myös hyvä katsoa yhdessä kuntoon, niin isojenkin painojen kanssa on turvallista treenata.